Sometimes, as an English teacher at a private school, you get put in front of groups that you have a hard time dealing with. You didn't train to teach that age, or didn't expect that energy level. For me it was a group of 4 Korean boys, aged 5 to 6, with lots of energy for everything except studying English (can you blame them?). They wanted to have fun, I was used to Korean students wanting to study study study.
Soms, als Engelse leerkracht op een privéschool, wordt je voor klassen geplaatst die wat moeilijker voor je zijn. Je bent niet opgeleid voor de leeftijd of het niveau, je hebt geen ervaring om op terug te vallen of geen affiniteit. Voor mij was het een groep van 4 Koreaanse jongetjes, leeftijd 5-6 jaar, met veel energie voor alles behalve Engels studeren (kan je het ze kwalijk nemen?). Ze willen vooral plezier maken, ik ben Koreaanse studenten gewoon die willen studeren studeren studeren, tot ze erbij neervallen.
For about two weeks, I saw their attention and my energy levels drain with every minute we were forced to spend together. Until one night, it got so bad that I hardly finished one page in their book and the most obedient one of the gang came out of the class and told the head teacher he didn't like it at all. I talked to her about it, telling her I had a hard time and Andrew was so much better at teaching groups like this. But he has classes at that time, so it was up to me to turn it around.
Ongeveer twee weken lang zag ik met elk uur dat we samen moesten doorbrengen hoe hun aandacht en mijn energie verzwakte. Tot het op één nacht zo erg was dat we op een uur amper één pagina in het boek afgewerkt hadden, en het braafste ventje klaagde over een te saaie les. Ik vertelde aan mijn bazin dat Andrew dat zoveel beter kon, maar hij heeft zelf lessen op dat uur. Het was dus aan mij om een oplossing te vinden.
I felt bad for a week, thinking about that upcoming class and how I could turn it around. In the end, the most important thing for me to change was my attitude. I tried to focus on how I could make everything either a game or a competition. I even let them do the obligatory vocabulary test in pairs.
Kids that age don't hold grudges. They don't judge your teaching, or remind you of earlier mistakes. They focus on what's going on NOW, and as long as that's okay, you're doing fine as a teacher.
Ik liep de hele week rond met de gedachte aan de volgende les en hoe ik de situatie kon omdraaien. Uiteindelijk was het belangrijkste dat ik moest veranderen mijn houding. Ik probeerde me te concentreren op hoe ik alles op een speelse manier kon aanbrengen. Ik liet ze in de volgende les zelfs hun kleine woordenschat toets in paren maken.
Kinderen van die leeftijd bijten zich niet vast in negatieve gevoelens. Die gaan even snel als ze komen. Als je je concentreert op het NU, en dat loopt vlot, dan zit je als leerkracht wel goed.
Cooking
It's always nice to share some pictures of how we try to imitate Western life in China. Today it's one of our dinner last night. Homemade hamburgers. Processed foods include ketchup, mayonnaise and probably the cheese. The rest was all fresh or homemade by yours truly.
Koken
Het is altijd leuk om wat foto's te tonen van hoe we de Westerse cultuur proberen nabootsen in China. Vandaag is dat onze maaltijd van gisteren avond: zelfgemaakte hamburgers. Wat niet zelfgemaakt was: mayonaise, ketchup en de kaas. Al de rest was ofwel vers thuis klaargemaakt.
How we'd like it to be next time:
- Meat from our own cows and pigs
- Homemade cheese
- Vegetables from own garden
- Whole-wheat buns
- Home-brewed wine
- Vlees van onze eigen koeien en varkens
- Zelfgemaakte kaas
- Groenten van eigen kweek
- Volkoren broodjes
- Huisgemaakte wijn
Na een ontspannen weekend, duiken we weer ons bed in voor een volgende week.
ziet er inderdaad lekker uit,
BeantwoordenVerwijderenik wacht nog op het recept van de broodjes,
mama
Heerlijk toch die vier jongetjes...
BeantwoordenVerwijderen